Συνέντευξη στην Ιφιγένεια Διαμάντη
Φωτό:
αρχείο The Speakeasies Swing Band

Είναι επτά, είναι από τη Θεσσαλονίκη, γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία εντός και εκτός Ελλάδας, παραμένουν σεμνοί, είναι ταλαντούχοι, ξεσηκώνουν τα πλήθη και τούς καλούν να παίξουν από το Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι τη μακρινή Ταϋλάνδη.

 

 

 

Λίγο μετά την εμφάνισή τους στην Μπανγκόγκ αλλά και στο κατάμεστο Floral της πλατείας Εξαρχείων, οι The Speakeasies Swing Band, η δημοφιλέστερη στο είδος ελληνική μπάντα αυτήν τη στιγμή, μιλά στο Swing in Greece για τον Μουζάκη και τον Χιώτη, για τη συνεργασία τους με τον Αργύρη Μπακιρτζή από τους Χειμερινούς Κολυμβητές στον πιο πρόσφατο δίσκο τους, "Land of Plenty", για τη συμμετοχή τους στο Φιλανθρωπικό Φεστιβάλ Swing Kids για τη Σχεδία στο Cine Κεραμεικός την Κυριακή 15/11/2015, και όχι μόνο.

Οι The Speakeasies Swing Band είναι οι: Κατερίνα Σισσίνι - τραγούδι (με εξαιρετική σκηνική παρουσία και επικοινωνία με το κοινό), Πάνος Καρνούτσος - ηλεκτρική κιθάρα, Γιάννης Νταλιάνης - ακουστική κιθάρα, Πάνος Βουλγαράκης - κοντραμπάσο, Μανώλης Σταματιάδης - πιάνο, Στέργιος Κόιας - τύμπανα, Χρήστος Παπαδόπουλος - κλαρινέτο. 

Οι Speakeasies Swing Band στο ετήσιο Φεστιβάλ Summer Jamboree 2013 στη Σενεγάλη

Οι Speakeasies μετρούν αρκετές εμφανίσεις εκτός Ελλάδος, σε αρκετά ευρωπαϊκά φεστιβάλ, όπως τα Hep Cat’s Holiday #9 & #0 στη Μ. Βρετανία, το o Copenhagen Lindy Exchange στη Δανία, το 5o Διεθνές Φεστιβάλ Τζαζ του Μπάνσκο στη Βουλγαρία και το Summer Jamboree #4 στην Ιταλία και έχουν μοιραστεί τη σκηνή με ονόματα του χώρου όπως οι Parov Stelar, Emanuele Urso, Ray Collins, Cherry Poppin Daddies, Hillbilly Moon Explosion κ.ά.

Παράλληλα, το βίντεο του  «Black Swamp Village» (σκηνοθεσία: Αριστοτέλης Παπακωνσταντίνου, Εύχαρις Λεοντοπούλου με τη συμμετοχή του φημισμένου στον χώρο διδασκαλικού ζεύγους lindy hop Kevin St Laurent και Jo Hoffberg και των Lindy Hop Greece) βραβεύθηκε με την 3η θέση στο International Songwriting Competition 2014.

Το Φιλανθρωπικό Φεστιβάλ Swing Kids για τη Σχεδία, στο οποίο εμφανίζονται οι Speakeasies, πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του δήμου Αθηναίων, με τη συμμετοχή άλλων τεσσάρων συγκροτημάτων του χώρου (HiRollers, The Dead Hoofers, Manouchedrome, D.K. and The Band). Η εκδήλωση διοργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση τριών χρόνων της ατζέντας Σουίνγκ Kids (facebook group) που δημοσιεύεται αφιλοκερδώς εβδομαδιαία στο Facebook, και η οποία στη φεϊσμπουκική της οντότητα ξεπερνά τα 1.500 μέλη, αποτελώντας σημείο αναφοράς. Στο Φεστιβάλ συγκεντρώνονται  σχολές πρώτης και δεύτερης γενεάς από όλην την Ελλάδα και 7 dj. Το Swing in Greece είναι ένας από τους χορηγούς επικοινωνίας της εκδήλωσης.

  • Πείτε μου λίγα λόγια για τη συνεργασία σας με τον Αργύρη Μπακιρτζή. Πώς προέκυψε;

Στο συγκεκριμένο κομμάτι θέλαμε μια αντρική φωνή για την ηχογράφηση, οπότε ο Παναγιώτης που το έγραψε, σκέφθηκε ότι ο Αργύρης Μπακιρτζής είναι ο ιδανικός για αυτό. Έτσι, προσπαθήσαμε να έρθουμε σε επαφή μαζί του, μέσω κοινών γνωστών. Χαρήκαμε πάρα πολύ όταν είδαμε πως ανταποκρίθηκε θετικά. Ο Αργύρης Μπακιρτζής είναι ακριβώς όπως τον γνωρίσαμε στις συναυλίες και στον κινηματογράφο: σπουδαίος καλλιτέχνης και φοβερή προσωπικότητα.Ο Αργύρης Μπακιρτζής συνεργάζεται με τους Speakeasies στο πρώτο LP των τελευταίων με τίτλο Ο Αργύρης Μπακιρτζής συνεργάζεται με τους Speakeasies στο πρώτο LP των τελευταίων με τίτλο "Land of Plenty" που κυκλοφόρησε μέσα στο 2015.

  • Πώς διαφοροποιείται το άλμπουμ σας "Land of Plenty" (2015) από το "Bathtub Gin" (2012); Πού σας βρίσκει συνθετικά και μουσικά; Πώς προέκυψε το μότο “Starved to Death in a Land of Plenty?”. Ποιά εννοείτε ως Γη της αφθονίας, της Επαγγελίας;

Το εξώφυλλο του άλμπουμ "Land of Plenty" των Speakeasies.Στην πραγματικότητα το "Land of Plenty" είναι ο πρώτος ολοκληρωμένος μας δίσκος. Το "Bathtub Gin" είναι EP και στην ουσία είναι μια πρώτη μας επαφή με την δισκογραφία και τη σύνθεση δικών μας κομματιών. Πιστεύουμε οτι όσο προχωράμε στην παραγωγή νέων δίσκων, τόσο θα βελτιωνόμαστε και θα εμπλουτίζουμε τη μουσική μας με περισσότερα στοιχεία. Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από ένα πλακάτ, ‘Starved to Death in a Land of Plenty’ (σ.σ. πεθαίνοντας στην πείνα στη γη της αφθονίας) μιας πορείας που είχε πραγματοποιηθεί πριν από πάρα πολλά χρόνια στην Αγγλία. Ο καιρός πέρασε, ο αιώνας άλλαξε, αλλά τα συνθήματα παρέμειναν τα ίδια. Ακόμα και η μουσική της εποχής κατά την οποία τραβήχτηκε η φωτογραφία με το πλακάτ έχει παραμείνει αυτούσια έως τις μέρες μας. Είναι ένας τίτλος κυρίως με κοινωνικό μήνυμα αλλά και με μουσικές - πολιτισμικές προεκτάσεις.

  • Τί πρέπει να κάνει και τί αντίστοιχα να προσέξει, ένα γκρουπ που πλησιάζει / αγγίζει το απόγειο της καριέρας του;

Να σου πούμε την αλήθεια, δεν γνωρίζουμε σε ποια φάση της καριέρας μας είμαστε. Όλα γίνονται πολύ ξαφνικά. Άλλες φορές νομίζουμε οτι φτάσαμε στο όποιο απόγειο, ενώ άλλες φορές ακριβώς το αντίθετο και ξαφνικά, έχουμε μια πρόταση απο Ασία ή Αμερική και όλα αλλάζουν. Είναι σαν τη ζωή, απρόβλεπτη. Το θέμα είναι να αγαπάς τη μουσική σου, να νιώθεις δημιουργικός, να νιώθεις ότι εκφράζεσαι. Από κει και πέρα όλα έρχονται, αλλά και να μην έρθουν, τουλάχιστον ασχολούμαστε με αυτό που αγαπάμε.

  • Πώς ήταν η εμπειρία της Μπανγκόγκ; Πώς προέκυψε;

Ήταν μια απο τις σημαντικότερες εμπειρίες της βιολογικής και μουσικής μας ζωής. Μια υπέροχη χώρα με υπέροχους ανθρώπους. Βρεθήκαμε εκεί για να παίξουμε στο φεστιβάλ “Diga Diga Doo”. Η πρόταση έγινε απο τους διοργανωτές που μας γνώριζαν σαν μπάντα, προφανώς μέσω Ίντερνετ, κι έτσι με επιμονή και πείσμα κατάφεραν να ξεπεράσουν τα όποια οικονομικά και άλλα εμπόδια και να μας φέρουν εκεί από μια άλλη ήπειρο, κυρίως χάρη στις προσπάθειες του φίλου μας, πλέον, του Σουλάιμαν.

  • Με ποιό κριτήριο αποφασίζετε πού θα εμφανιστείτε; Για παράδειγμα, στη σελίδα σας στο Facebook σάς ρωτούν από την Ελλάδα και το εξωτερικό, πότε θα τους επισκεφθείτε.

Συνήθως κανονίζουμε δυο - τρεις μεγάλες συναυλίες στη Θεσσαλονίκη και κάποιες πιο μικρές στην Αθήνα και άλλες πόλεις, και μετά παίζουμε όπου μας καλούν, αν μας αρέσει και μας ταιριάζει το μέρος. Γενικά, δε σχεδιάζουμε πολλά πράγματα. Τα περισσότερα τ’ αφήνουμε στην τύχη, κι αυτό έχει τα θετικά του, αλλά έχει και τα αρνητικά.

  • Πώς διατηρείται η ισορροπία στις διασκευές; Για παράδειγμα, το θέμα του Νονού / Χιώτης (εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω); Μπορούν τα πάντα να αποδοθούν σε swing μορφή; Τι δε θα “αγγίζατε”;

Το swing απο τα πρώτα του χρόνια στηρίχθηκε πολύ στις διασκευές, ήταν η εποχή που καθιερώθηκαν τα πρώτα jazz standards. Επίσης, ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της μουσικής αυτής, κυρίως στα πρώιμα στάδια της στην Νέα Ορλεάνη ήταν να αποδίδονται κομμάτια κλασικά, θρησκευτικά ή και μη θρησκευτικά, με το swing ή blues feeling που χαρακτήριζε την μουσική των Αφροαμερικάνων της εποχής. Στις μέρες μας πολλές swing διασκευές, ξένων ως προς το είδος, κομματιών, είναι πολύ επιτυχημένες κι εύηχες. Από την άλλη, όταν συμβαίνει αυτό κατά κόρον, χάνεται ένα κομματι της δημιουργικότητας και της πρωτοτυπίας. Χρειάζεται μια ισορροπία. Εμείς δεν θα αγγίζαμε οτιδήποτε θα είχε άσχημο, για εμάς ή για τον κόσμο, αποτέλεσμα.

  • Η εξάπλωση του swing στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, εκτιμάτε ότι “εκπαιδεύει” ίσως το ελληνικό αυτί; Πώς μπορεί να γίνει πιο οικείο για τον Ελληνα;
    Οι The Speakeasies Swing Band στο... κάδρο του Instagram social medium, αντί κλακέτας, ίσως, από το 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 204.

Είναι γεγονός πως αυτή η μουσική εξαπλώθηκε πολύ τα τελευταία χρόνια και σε αυτό παίζει σημαντικο ρόλο και ο χορός. Όμως απο παλιά στην Ελλάδα υπήρχαν καλλιτέχνες που είχαν πολλά στοιχεία swing, όπως ο Μουζάκης, ο Χιώτης αλλά και παλαιότεροι μουσικοί της Σμυρναϊκής Σχολής, όπως ο Τούντας. Στο ελληνικό αστικό τραγούδι, το shuffle ή swing ρυθμικό υπήρχε από πολύ παλιά, κυρίως στις μελωδικές γραμμές, οπότε δεν ήταν δύσκολο για τον Έλληνα να προσαρμοστεί σε αυτήν τη μουσική. Παρόλα αυτά, το αυτί δεν το εκπαιδεύει το swing ή η jazz ή η κλασσική μουσική. Το αυτί το εκπαιδεύει η καλή μουσική, σε όποιο είδος κι αν ανηκει.

  • Χορεύετε swing; Μετά το swing, τί; Ποιοί είναι οι στόχοι σας;

Δε χορεύουμε, αν και κάποιοι απο εμάς είχαν δοκιμάσει στο παρελθόν, ύστερα απο την ευγενική πρόσκληση των Lindy Hop Greece (σ.σ.: η πρώτη, χρονολογικά, σχολή στην Ελλάδα, ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη το 2006, όπου και παραμένει. Συμμετέχει στο Φιλανθρωπικό Φεστιβάλ Swing Kids για τη Σχεδία. Οι Lindy Hop Greece σήμερα, καθοδηγούν ομάδες lindy hop επίσης σε Ξάνθη, Καβάλα, Καστοριά, Λάρισα, Βόλο, Τρίκαλα, Καλαμάτα, Ηράκλειο Κρήτης. Στο φεστιβάλ Swingalonica των Lindy Hop Greece έπαιξαν για πρώτη φορά οι The Speakeasies Swing Band τον Μάιο του 2010, ενώ σχεδόν κάθε χρόνο φιλοξενούνται στο line up του φεστιβάλ επίσης των Lindy Hop Greece με το όνομα Swing and Swim στον Αρμενιστή Χαλκιδικής. Οι Speakeasies έχουν εμφανιστεί επίσης προσκεκλημένοι της σχολής των Athens Lindy Hop τον Φεβρουάριο του 2014 στην Αθήνα), αλλά τελικά παραμείναμε μόνο στην μουσική. Μακάρι κάποια στιγμη να έχουμε τον χρόνο να μάθουμε. Αυτή η μουσική είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μας και θα παραμείνει για πάντα. Παράλληλα, ασχολούμαστε ο καθένας ξεχωριστά και με άλλα είδη και με άλλους τομείς της μουσικής. Εξάλλου, μπορεί να υπάρχουν χιλιάδες είδη μουσικής, εκατομμύρια μουσικοί, και δισεκατομμυρια μουσικά κομμάτια, αλλά η μουσική είναι μία. Και είναι, ίσως, το σημαντικότερο πολιτισμικό επίτευγμα της ανθρωπότητας.

  • Τι συναισθήματα σας δημιουργεί η συμμετοχή σε ένα Φιλανθρωπικό Φεστιβάλ σουίνγκ και ροκ εν ρολ με αποδέκτη έναν φορέα όπως η Σχεδία, το περιοδικό δρόμου των αστέγων; Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η κατάσταση που διανύει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια; Αισθάνεστε, βλέπετε να υπάρχει αλληλεγγύη στα δύσκολα ανάμεσά μας;

Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι απαράδεκτη. Φαίνεται να είμαστε καταδικασμένοι σε έναν φαύλο κύκλο ή τουλάχιστον έτσι να θέλουν να μας κάνουν να πιστεύουμε. Δεν χρειάζεται να γίνει εδώ ανάλυση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κοινωνία: μόνο όσοι είναι κλεισμένοι σε σφραγισμένα παλάτια δε γνωρίζουν. Θα θέλαμε, όμως, να τονίσουμε ότι μέσα από όλα αυτά τα δεινά, προέκυψαν δύο καλά. Το ένα, ότι έπεσαν οι μάσκες, δηλαδή αναδύθηκε η αλήθεια, έτσι απλά. Βγήκε στην επιφάνεια ο ρόλος πολιτικών, δημοσιογράφων, καναλιών, τα κίνητρα της Ευρώπης, οι πραγματικές προθέσεις άλλων χωρών. Μάθαμε ποιος πραγματικά είναι ο καθένας και τι ρόλο παίζει. Είναι απίστευτο, μέσα σε λίγα χρόνια πόση αλήθεια βγήκε στην επιφάνεια, και πόση μπορεί να κρύβεται ακόμα. Το άλλο καλό είναι η αλληλεγγύη που αναπτύχθηκε. Βλέπεις γύρω σου ανθρώπους να βοηθούν άλλους ανθρώπους, βλέπεις τις νέες γενιές να έχουν εντελώς διαφορετικη νοοτροπία απο τις προηγούμενες και σκέπτεσαι πως τελικά ίσως υπάρχει ελπίδα. Για εμάς είναι καθήκον να παίζουμε για τέτοιους σκοπούς.

Δείτε εδώ κι άλλη δημοσίευση του Swing in Greece για τους Speakeasies - Land of Plenty

Imam Baildi

Homesickness Blues αστικό τραγούδι

Brass Section Athens Boogie

Homesickness Blues Εταιρεία Μακεδ Σπουδ

LOCATED AT
Impact Hub Athens
Καραϊσκάκη 28, Ψυρρή, 105 54
VIDEO